• سه شنبه ١ اسفند ١٤٠٢-٢٢:١٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٨٦
با تصویب شورای شهر تهران: 13-217

پرونده دخل و خرج سال 1403شهرداری تهران بسته شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران بودجه سال آینده شهرداری تهران را در جلسه فشرده صحن در دو نوبت صبح و عصر، بررسی و با مبلغ 150 هزار و 950 میلیارد تومان به تصویب رساندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، همزمان با دویست و هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، بررسی بخش منابع و مصارف لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در دستور کار شورا قرار گرفت و اعضای شورا نظراتی در این مورد مطرح کردند.
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در نوبت دوم دویست و هفدهمین جلسه شورا پیرامون بررسی ماده واحده بودجه شهرداری تهران، اظهار کرد: بودجه عمومی شهرداری تهران از حیث تأمین اعتبار شامل درآمدها، واگذاری دارایی سرمایه ای و تملک دارای مالی است که در مجموع ۱۵۰ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان مصوب شد. ۱۱۹ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدها، ۱۶ هزار میلیارد تومان مربوط واگذاری دارایی سرمایه‌ای و ۱۵ هزار میلیارد تومان مربوط به دارایی مالی است.
وی در ادامه با اشاره به بخش درآمدها، گفت: در این بودجه اتفاق خوبی که افتاده این است که سهم درآمدهای پایدار افزایش پیدا کرده که در لایحه شهرداری ۱۹ درصد بود اما طی بررسی بودجه در کمیسیون سهم درآمدهای پایدار به ۲۹ درصد رسید.
به گفته این عضو شورا، بر همین اساس عوارض ارزش افزوده به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده که شدنی هم است. همچنین عوارض ناشی از توسعه شهر از ۹۳ هزار میلیارد تومان به ۶۷ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که این امر، موجب شد درآمدهای ناپایدار از ۸۱ به ۷۱ درصد کاهش یافت.
آخوندی با اشاره به بخش مصارف، تصریح کرد: آنچیزی که در این بخش در ۶ مأموریت مشخص شده تعیین شده این است که سهم مأموریت فرهنگی و اجتماعی ۱۰ درصد، عمران و حمل‌ونقل ۴۸ درصد، خدمات شهری به علاوه ۱۰ هزار میلیارد تومانی که اضافه شد ۱۵ درصد، ایمنی و مدیریت بحران ۵ درصد، شهرسازی ۲ درصد و توسعه هوشمندسازی ۲۰ درصد است. 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به حوزه اتوبوسرانی، گفت: در لایحه شهرداری رقم ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش اتوبوس پیشنهاد شده بود که به ۱۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان رسید همچنین در نهایت برای خرید اتوبوس سرجمع رقم ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.
وی با اشاره به بخش هزینه‌ای بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب این بودجه این است که ۶۴ درصد بودجه سال آینده غیر هزینه بوده و مربوط به حوزه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی است و تنها ۳۶ درصد بودجه هزینه‌ای بوده که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
آخوندی درباره بودجه مناطق 22گانه، گفت: درباره مناطق کاهش بودجه انجام ندادیم چراکه معتقد هستیم کار اصلی در مناطق انجام می شود. اما اگر سهم بودجه منطقه‌ای مانند منطقه ۱۰، در بودجه ۱۰ درصد است  اما ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای یکی از پروژه‌های این منطقه در جایی دیگر اعتبار اختصاص دادیم. به صورت کلی بودجه مناطق نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد افزایش پیدا کرده که اتفاق خوبی است.
 
اقراریان: ابهاماتی در جداول وجود دارد 
رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران در طرح سئوالی عنوان کرد: بر اساس اظهارات شهردار تهران، لازم است به طور شفاف بیان شود که چه تعداد اتوبوس در بودجه جهت خرید پیش بینی شده است؛ چرا که در جداول، ابهاماتی وجود دارد که متوجه آن نمی شویم.
وی افزود: ما باید در بودجه به قدری شفافیت لحاظ کنیم تا شهروندان متوجه شوند که با این بودجه ریزی ها چه چیزی در سبد شهر ایجاد می شود؛ هنوز  محل تأمین این این عددهای امیدبخش، جای سئوال دارد.
 
آخوندی در پاسخ به سئوال این عضو شورا گفت: رقم 2500 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس فرصت زمانی دو ساله لحاظ شده، بخشی از اعتبار آن در سال 1402 که بیش از 7500 میلیارد است و مابقی آن در  به میزان 11 هزار و 200 میلیارد تومان بودجه سال آینده ذکر شده است.
وی افزود: در خصوص مصوبه 5 همت هم که ذیل تبصره 10 آمده برای خرید 2500 اتوبوس است که به نظر عدد مکفی خواهد بود، ضمن آنکه ما در تبصره ها مجوز هایی به شهرداری تهران تفویض کردیم.
 
هرمزی: 70 دستگاه اتوبوس تا پایان امسال تحویل می‌گیریم
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه قیمت هر دستگاه اتوبوس بر اساس قراردادهای داخلی مشخص است؛ خاطرنشان کرد: ۲۲۰ هزار یورو نیز برای خودروهای خارجی جهت تحویل در بندرعباس پیش بینی شده است.
وی افزود: هر دستگاه اتوبوس، هشت میلیارد تومان هزینه داشته و اتوبوس های برقی نیز هزینه بالاتری دارد که ماهیت آن متفاوت است. بر اساس آنچه ملک به پیمانکار تحویل دهی؛ اتوبوس تحویل می گیریم. تعداد اتوبوس ها مبتنی بر میزان واگذاری ملک است.
هرمزی با بیان اینکه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس از شرکت عقاب مطالبه داریم چراکه ملک تحویل داده ایم؛ یادآور شد: از شرکت اسنا نیز ۷۰ دستگاه اتوبوس تا پایان امسال تحویل خواهیم گرفت.
 
چمران: تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید خواهیم داشت
رئیس شورا با تأکید بر اینکه اگر برای هر اتوبوس ۱۰ میلیارد تومان پیش بینی شود، تعداد اتوبوس ها هزار و ۱۰۰ دستگاه خواهد بود؛ تصریح کرد: با توجه به پیش بینی ۲۰ هزار میلیارد تومان برای دو سال، تعداد اتوبوس ها به ۲ هزار دستگاه خواهد رسید. 
وی افزود: ما تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید خواهیم داشت و این ترجمان بودجه نقد خرید اتوبوس است. ممکن است خرید اتوبوس از محل منابع غیرنقد بیش از این باشد.
 
زاکانی: ۲۵ درصد از منابع مالی اتوبوس ها نقد است 
زاکانی در نوبت بعدازظهر جلسه دویست و هفدهم شورا و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری با بیان اینکه مدل تأمین مالی متفاوت است؛ گفت: ما قرارداد دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را منعقد کرده ایم که دو هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال آینده و ۵۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۴ تأمین خواهد شد.
وی افزود: هزار دستگاه از عقاب افشان، ۵۰۰ دستگاه از اسنا، ۵۰۰ دستگاه از سبلان و ۵۰۰ دستگاه از شتاب خریداری شده است. اتوبوس های شتاب برقی است که بخشی از آن تا پایان امسال، بخشی دیگر در سال آینده و بخشی در سال ۱۴۰۴ تأمین خواهد شد؛ البته قول اولیه این بود که تا پایان امسال این اتوبوس ها را تحویل دهد. تحویل اتوبوس های سایر شرکت ها تا پایان سال آینده انجام خواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه ۲۵ درصد از منابع مالی تأمین اتوبوس ها نقد و مابقی غیرنقد و از محل تسهیلات است؛ یادآور شد: دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز براساس خرید خارجی تأمین می شود که لایحه آن امروز به شورا تقدیم شد. نمونه اولیه آن در گمرک بندرعباس موجود است. ون، تاکسی، اتوبوس و موتور وارد گمرک شده تا استانداردها را بسنجیم و واردات را عملیاتی کنیم. ۶ ماه پس از عملیاتی شدن قرارداد، اتوبوس های خارجی وارد ناوگان خواهد شد.
وی با بیان اینکه ما نمی خواهیم اتوبوس داری کنیم؛ یادآور شد: وسایل حمل و نقل عمومی در قالب شرکت سهامی عام که مدل آن با رئیس کل بانک مرکزی به نتیجه رسیده، قرار می گیرد و رانندگان سهام دار شرکت سهامی عام خواهند بود. رانندگان، هم از محل رانندگی درآمد خواهند داشت و هم ماهانه از سود سهام خود برخوردار خواهد شد. شهرداری نیز اگر سهمی داشته باشد؛ درآمد پایدار کسب خواهد کرد.
 
تشکری هاشمی: تاکسی‌داری در شأن شهرداری نیست 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به بودجه مناطق و ضمن اشاره به پیشنهادهای اصلاحی گفت: یکی از این پیشنهادها در خصوص ردیف‌های تاکسیرانی است؛ کمک به جایگزینی و بهسازی ناوگان تاکسیرانی در بودجه ذکر شده است. 
وی یادآور شد: وقتی درخصوص کمک به جایگزینی صحبت می‌کنیم یعنی کمک به خرید و نوسازی است. همچنین در ردیفی دیگر درخصوص کمک به نوسازی ناوگان ون از محل منابع عمومی صحبت شده است. در جای دیگر نیز کمک فنی و عمرانی نوسازی تاکسی مطرح شده و در نهایت از خرید ون صحبت شده و به نظر می‌رسد هر چهار ردیف باید اصلاح شوند.
این عضو شورا با بیان اینکه ۱۵۰ دستگاه ون که دریافت شده از میدان ونک به سمت صادقیه و میدان آزادی تردد می کنند؛ گفت: در شأن شهرداری نیست که تاکسی داری کند. چرا که ما می خواهیم مشکل تاکسیرانی تهران را حل کنیم.آقای زاکانی دلسوز است و ما نیز این موضوع را قبول داریم.
تشکری هاشمی ادامه داد: سهام داری در شرکت سهامی عام بسیار محترم است. اینکه شهرداری ون بخرد و شرکت خودرو سرویس شهر از این میدان به آن میدان مسافربری کند؛ مناسب نیست و باید به راننده ای که خودروی او فرسوده شده کمک کنیم تا نوسازی انجام دهد.
 
زاکانی: ون و تاکسی‌های خطی جایگزین خطوط کم‌مسافر اتوبوس 
در ادامه شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید ببینیم وضع موجود ما چگونه است؟، تأکید کرد: مجموعه شورای شهر در سال ۱۳۸۷ طرح جامع حمل و نقل تهران را تصویب کرده است. در این طرح راهکارهای مدیریت هزینه سفر لحاظ شده و اتفاقات در حوزه مترو، تاکسی، اتوبوس و ون پیش بینی شده است.
وی افزود: پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۴ باید ۴۳۰ کیلومتر خط مترو احداث شود و امروز ۳۰۴ کیلومتر داریم و تعداد خطوط به ۱۲ خط برسد.  قطار شهری از ۹۰ کیلومتر به ۴۶۰ کیلومتر باید برسد و تا دو سال آینده میزان زیادی عقب هستیم.
زاکانی با بیان اینکه باید تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس دست یابیم، خاطرنشان کرد: تاکسی باید به ۱۰۰ هزار دستگاه و ون باید به ۱۱ هزار دستگاه برسد. در حال حاضر ۷۲ هزار تاکسی در شهر وجود دارد که ۶۰ تا ۷۰ درصد از این ناوگان فرسوده است.
شهردار تهران همچنین تصریح کرد: به ۹ شرکت مجوز داده شده که ۴۹ هزار تاکسی را تأمین کنند. ۲۷ هزار تاکسی نیز در بسته خرید از چین پیش بینی شده که در اختیار شرکت سهامی عام قرار می گیرد. شهرداری نیز در این بخش سهام دار است و از سود سالیانه برخوردار خواهد شد.
وی تأکید کرد: ما تنها به اتوبوس و مترو یارانه می دهیم. ما در شورا تصویب کردیم که ون نیز یارانه دریافت کند، چراکه جایگزین خطوط اتوبوس های کم تردد از ۲۱۱ خط اتوبوس پایتخت، خطوط فعلی ون و خطوط تاکسی های خطی می شود. برای ما هزینه هر صندلی ون یک سوم صندلی اتوبوس است و از طرفی محبوبیت ون برای مردم به مراتب بالاتر از اتوبوس است.
زاکانی با بیان اینکه شأن شهرداری خدمت به مردم است؛ یادآور شد: شهرداری زیر پای مردم را هم جارو می کند و به این موضوع مفتخر است. در بخش تاکسی؛ شاتل سرویس الگوی حمل و نقلی نوینی است و به همین دلیل تعدادی از ون ها را در دو بخش زیر بار بردیم تا خدمات ارائه شود. در بخش دوم شاتل سرویس را وارد خطوط پایتخت کردیم و امروز ۱۰۰ درصد صندلی های ما تکمیل است.
شهردار تهران با اعلام اینکه ما برای هر خودروی برقی دو راننده در نظر گرفته ایم تا به جای هشت ساعت ۱۶ ساعت فعالیت کند، اظهار کرد: مدل قبلی حمل و نقل در پایتخت دیگر تکرار نخواهد شد.
در پایان پیشنهاد تشکری هاشمی مبنی بر کمک به بهسازی ناوگان تاکسی، سواری و ون به علاوه کمک فنی و اعتباری در خصوص ناوگان تاکسی، سواری و ون که به رأی گذاشته شد و در نهایت با 8 رأی به تصویب نرسید.
 
قائمی طی پیشنهادی گفت: کلیات ردیف های بودجه مربوط به رایان شهر حذف شود و توضیحات شهردار با توجه به سابقه ای کاری که دارم کاملاً اشتباه است.
 
چمران در پایان اظهار داشت: تمام اعضای شورا اگر تذکر و نظری دارند همه دلسوزانه حرف می‌زنند تا مدیریت شهری، کار خود را به درستی انجام دهد و پیشنهاد می دهم در مسائلی که اعضا با برخی از  مسائل شهرداری اعتراضی دارند؛ باید با کار کارشناسی و جلسات حضوری مشکلات را مرتفع کنیم و بودجه شرکت رایان شهر هر زمانی به صورت قانونی ساختار خود را در صحن شورا از همه ابعاد به تصویب رساند؛ می‌تواند از ردیف های بودجه خود استفاده کند.
 
در پایان جلسه ماده واحده، منابع و مصارف شهرداری به رأی گذاشته شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید و به این صورت، پرونده دخل و خرج شهرداری تهران برای سال آتی بسته شد.
 
کد خبر: 13-217

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: